Yönetimsel Pazarlama Nedir ve Nasıl Yapılır?

Bir ürünün, bir malın, bir hizmetin satışını teşvik etmek amacıyla pazarlama; tutundurma, paketleme, satış elemanlarının eğitimi, pazar gereksinimlerinin belirlenmesi ve karşılanması faaliyetlerini içeren faaliyetler bütünüdür. Kişisel ve organizasyonel hedeflere ulaşabilecek alışverişler yaratmak için mal, hizmet ve fikirler geliştirmek; Fiyatlandırma, tutma ve dağıtımın planlanması ve uygulanması sürecine pazarlama denir.

Yönetimsel Pazarlama Nedir ve Nasıl Yapılır?

Dış Pazarlama; Belirli ürünlerin başka ülkelere satılması ve bu şekilde ticaret yapılmasına denir. Doğal kaynaklardan yararlanılarak üretilen ürün ve hizmetlerin son tüketicinin eline geçene kadar yürütülen faaliyetleri kapsayan kavram, kişiden kişiye ve kurumdan kuruma farklı anlamlarda kullanılmaktadır. Bazıları pazarlamayı çok dar bir şekilde ele alırken, diğerleri bunu geniş olarak ele alır. Günlük hayatta pek çok yerde karşımıza çıkan pazarlama olgusu için yapılan birçok tanım bulunmaktadır. Birçok kişinin pazarlama kavramından anladığı birbirinden farklıdır.

Dar anlamda pazarlama tanımında dağıtım odaklı, sahiplik odaklı ve yönetsel pazarlama tanımları olarak bir ayrım yapılmaktadır. Bu tanımlamalarda pazarlama kavramındaki ağırlık noktaları önem kazanmaktadır.

Geniş tanımlarla, bir işletmedeki ticari faaliyetlerin tümü pazarlama ile ilişkili olarak ele alınır. Genel tanım olarak; Müşterilerin ihtiyaç ve beklentilerinin anlaşılması ve bu çerçevede hizmetlerin nasıl tasarlanıp sunulabileceğinin planlanması sürecidir. Pazarlamayı "insanların ihtiyaçlarını karşılamak için pazarlarla etkileşim kurmak ve değişimi etkilemek" olarak tanımlıyor. Pazarlamanın en yaygın kullanılan tanımı, Amerikan Pazarlama Derneği tarafından yapılan tanımdır. Bu tanıma göre ürün, hizmet ve fikirlerin yaratılması, fiyatlandırılması, dağıtılması ve satış çabalarının kişi ve kuruluşların amaçları doğrultusunda değişim yaratması için planlanması ve yürütülmesi sürecidir.

Tanımlarda vurgulanan noktalar şöyle açıklanmaktadır.

  • İnsanların gereksinimlerinin ve isteklerinin doyurulmasına yöneliktir.
  • Değişimi kolaylaştırır ve gerçekleştirir.
  • Çeşitli eylemlerden oluşur.
  • Eylemleri insanlar ve örgütler tarafından yapılır.
  • Pazarlamaya ürünler, hizmetler ve düşünceler konu olurlar.
  • Eylemleri planlanmalı ve denetlenmelidir.

Pazar fırsatlarını belirleyerek, kaynakları rasyonel kullanarak şirketin pazardaki konumunu iyileştirmek, pazardaki payını artırmak öncelikli hedeftir. Pazarlamanın tanımı, bir kuruluşun yönetim yaklaşımına dahil edilmelidir. Bu anlayış, ürünler üretilmeden önce tüketicilerin ihtiyaç ve beklentilerinin öğrenilmesine önem vermektedir. Bunlardan ilki iyi bir bilgi sistemi kurmak; diğeri ise uygun bir organizasyon oluşturmaktır.

İyi bir bilgi sistemi kurmanın amacı; pazarın gerçek ihtiyaç ve beklentilerini belirlemek ve buna göre hareket etmek. Uygun bir organizasyon oluşturulurken, kavramın kurumun tüm çalışanları tarafından benimsenmesi ve işletmenin eylemlerinin koordine edilmesi için çaba gösterilmesi gerekmektedir.