Başarılı, dijital bir pazar süreci, ölçümlenebilir faaliyetin bütünüdür.

Dijital pazarlama bileşenlerinin etkin ve istikrarlı kullanımı ile sürekliliğin sağlandığı verimli bir çalışma sürecidir. Dijital pazarlama sürecinde web sitenin arama sonuçlarındaki sıralaması markanın değeri ve itibarında aşamalı olarak iyileşmenin gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla sürdürülmesi gereken dijital pazarlama faaliyetlerinin işleyiş sürecine ilişkin adımlar kılavuz mahiyetinde sunulmuştur. 

Dijital pazar, güçlendirilme amacı ile yürütülen bu süreçte, ilk olarak web site ile ilgili metrik analizi yapılmalıdır. Web sitenin, İnternette ki itibarı ve mevcut durumu ortaya konulmalıdır.

Dijital Pazarlama Süreci Neden Önemli?

Bir web sitesinin otorite değeri performans durumu gibi gücünü ve başarısını gösteren referans noktalarındaki değerler başlangıçta kaydedilmelidir. Elde edilen bu ilk veriler süreçte aynı metriklerde her ay elde edilecek olan yeni verilerle karşılaştırılarak gelişimin farkı ve kazanılan fayda ölçülebilir ve gözlemlenebilir hale gelmiş olacaktır.

Başarılı, dijital bir pazar süreci, ölçümlenebilir faaliyetin bütünüdür.

Süreçte ne aşamada hangi faaliyetin gerçekleştirileceği hazırlanacak olan yıllık dijital pazarlama planı ile öngörülmelidir. Analiz, ölçüm ve ön hazırlık aşamalarından sonra belirlenecek olan dijital pazarlama faaliyet planında yer alan ilgili çalışmalar aşamalı olarak aşağıda belirtilen sıra ile yürütülmelidir.

Kurulum ve Yapılandırma

Web sitesinin alan adı (domain) minimum 5 yıl süresince tescil edilmelidir.

Alan adı tescil süresi ne kadar uzun olursa arama motorları nezdinde uzun vadeli bir yatırımın parçası olduğu kanaati o derece kuvvetli oluşturulur. Web site bir yatırımdır. Arama motorlarına bu yatırımı hissettirmek arama sonuçlarındaki sıralamayı etkileyen önemli faktörlerden birini yerine getirmek anlamına gelir.

Bu esnada güçlü ve hızlı sunucu barındırma hizmeti (hosting) seçilmeli optimizasyon bilinçli gerçekleştirilmelidir. Sunucudan maksimum performans, hız, güvenlik, güç ve verimlilik hedefi ile ilgili ayarlar gerekli şekilde yapılandırılmalıdır. Standart gereklilik haline gelen SSL güvenlik sertifikası da bu aşamada sisteme adapte edilmelidir.

Planlama ve Veritabanı

Web sitenin amacı, yapısı ve site haritası çıkartılarak sunulan içeriklerin kullanıcılara açık, anlaşılır ve net bir şekilde ulaşmasını sağlanmalıdır. Bunun için ilgili bağlantı yönlendirmeleri doğal bir akıştaki sayfa hiyerarşisi dahilinde verimli planlama gerçekleştirilmelidir. Menüdeki bölümler, kategoriler ve diğer sayfalar bu süreçte belirlenmelidir.

Belirlenen yapıya ve ortaya çıkacak olan site haritasına göre içerik bilgileri (metinler ve görseller) bir araya getirilerek amaca uygun şekilde düzenlenmelidir.

Bu yapım sürecinde aynı zamanda web sitede yayınlanması planlanan tüm bilgiler düzenlenirken firmanın pazarlama içeriklerine ilişkin veri tabanı veya bilgi envanteri de elde edilmiş olacaktır. Firmaya ait bu veri tabanı sonraki süreçte farklı tanıtım materyallerinde kullanılabilir (örneğin katalog yapımı fuar hazırlığı vb.). Ayrıca tüm süreçte ilgili noktalardaki içerikler aşamalı olarak geliştirilmeli güncellenmeli ve güçlendirilmelidir. Güçlü metin ve doğru görsellik yanında süreklilik ve istikrarın başarılı bir dijital pazarlamanın temel unsuru olduğu daima hatırlanmalıdır.

Görsel Yapı

Web sitenin görsel yapısı firmanın amacına bulunduğu sektöre sunduğu hizmete ve hedef kitlesine yönelik doğru ve etkin görsel tasarım kurgulanmalıdır. Belirlenen yapı çerçevesinde daha önce oluşturulan içerik bilgileri (metin, görsel, grafik, tablo vb.) planlanan amaç doğrultusunda görsel kurallar ve önem hiyerarşisine göre yerleştirilmeli ve tüm sayfalar belirlenen kurumsal dile uygun şekilde düzenlenmelidir.

Bu amaçla görsel ve metin dengesi bilginin dağılımı sıralaması tipografi renk vs diğer tasarım unsurlarına göre ilgili çalışma gereken özende sürdürülmelidir. Ayrıca arama motorları ve kullanıcılar açısından önem arz eden artık standart bir gereklilik olan web sitenin farklı cihazlardaki mobil ekran uyumluluğu konusunda da gereken adaptasyon bu aşamada mutlaka gerçekleştirilmelidir.

Editoryal Makale Düzenleme

Düzenlenen tüm sayfalar profesyonel yayıncılık kriterlerinde analiz edilmelidir. Metinler anlam ve dil bilgisi açısından güçlendirilmeli görsellerin konu ile ilişkileri gözden geçirilmelidir. Bu süreçte metin ve görseller elbette ki Google'ın anlayabileceği şekilde optimize edilmelidir. Örneğin, Google görsellerde ne olduğunu büyük oranda anlayabilir. Ancak daha doğru anlayabilmesi için görselde ne olduğunu belirten bilgiler belirtilmelidir (meta bilgileri). Bu bir görselin kimlik kartı gibidir; görselde ne olduğu neyi anlattığı (alt etiketi) yazılı olarak web sitede yer almalıdır.

Bu süreçteki tüm optimizasyon faaliyetleri eğer web site çoklu dilde yayınlanıyor ise web sitedeki her bir dil için ayrı ayrı uygulanmalıdır. Ziyaretçilerin bir bölümünün arama motorlarındaki görsel arama ile web siteye geldikleri düşünülürse görsellerin detaylı olarak tanımlanması hakkındaki bu çabanın önemi ortaya çıkmaktadır.

Bu süreçte web sitedeki içerik bilgileri ihtiyaç duyulan noktalarda iyileştirilmeli ve güncellenmelidir.

Arama Motoru Optimizasyonu

Arama motorları tarafından oldukça önemsenen arama sonuçlarındaki sıralamayı etkileyen en önemli unsurlardan biri olan web site hızı konusunda ilgili çalışmalar güncel ve etkili SEO optimizasyonu sürecinde gerçekleştirilmelidir.

Bu amaçla web sitenin açılış süresini en aza indirgemek için web siteyi oluşturan tüm bileşenler ayrı ayrı optimize edilmeli ilgili ayarlar en iyi performans hedeflenerek gerçekleştirilmelidir. Örneğin sitenin yazılım altyapısındaki teknik dosyalar (JS, CSS) kullanılan görseller ve siteyi oluşturan diğer tüm unsurlar optimize edilerek boyutları küçültülmeli ve böylece web sitenin hızlı yüklenmesi sağlanmalıdır.

Web siteyi hızlandırma süreci dışında optimizasyon kavramı amacı itibari ile web sitenin tamamına nüfuz eden geliştirme çabalarının ve bu amaçla yürütülen tüm faaliyetlerin bütünü olarak da adlandırılmaktadır.

Web Site Besleme Aşaması

Web sitede ki yapı ve içerik süreçte aşamalı olarak sağlamlaştıktan sonra web üzerindeki ilgili diğer sitelerle doğru bir şekilde bağlantı kurulması web sitenin otoritesi ve itibarı açısından büyük önem arz etmektedir.

Otorite gücü ve yayıncılık itibarı yüksek olan ilgili web sitelerden bağlantılar almak web siteyi güçlendirir. Web sitenin arama sonuçlarındaki yükselişini büyük ölçüde hızlandırır. İtibarlı dış bağlantılar (linkler) edinmek bu sürece büyük oranda zaman kazandırarak planlanan hedefe daha erken varılması konusunda hatırı sayılır bir rol oynamaktadır.

Web sitenin daha güçlü bir yayından (web siteden) referans alması, ürün veya hizmetinizin itibar edilen biri tarafından önerilmesi anlamına gelir. Bu nedenle süreçteki gelişim analiz edilerek; gerek görülen aşamada web sitenin güç kazanacağı itibarlı dış noktalardan beslenmesi ve güç kazanması sağlanmalıdır.

Sosyal Medya ve E-Bülten

Sosyal medya hesapları (Facebook, Twitter ve Linkedin) kurumsal bütünlükte oluşturulmalı ve ilgili görsel alanlar belirlenen marka kimliğinin mevcut çizgisinde düzenlenmelidir. İlgili hesaplardan düzenli periyotlarda ve kurumsal dilde olmak üzere ilgili paylaşımlar gerçekleştirilmeli; Sosyal medyanın verimli ve doğru kullanılması sağlanmalıdır.

Ayrıca, e-bülten yayıncılığı ile süreçte bağlantı sağlanan müşterilerin e-posta kutularına ulaşılarak; Ürün ve hizmetlerden, gelişmelerden ve özellikle faydalı içeriklerden e-posta listesindeki kişiler düzenli olarak haberdar edilmelidir. Sosyal medya ve e-bülten yayınlarının doğru kullanımı ile web sitedeki ziyaretçi trafiğinin artırılması ve marka itibarının süreçte yükseltilmesi hedeflenmektedir.